A Mátyás-templom felfedezése
2015. június 05. írta: lancaster

A Mátyás-templom felfedezése

Persze tudtam, hogy mi ez, nagymultú koronázó templomunk híre azért hozzám is eljutott, de eddig nem sok inforációval rendelkeztem róla, azon kívül, hogy egyébként a mi Nagyboldogasszonyunk temploma is, és egyébként egy nagyon impozáns épület. Azt sem tudtam, hogy kiállítást nyitottak a történetéről.

matyasteplom.jpg

 

Szerencsére vannak olyan barátaim, akik a művészeti-kulturális élet szélesebb spektrumával érintkeznek, jóval nagyobb tudással rendelkeznek nálam ezen a téren, és hajlandóak megosztani is velem ezt, hogy aztán én nagy bölcsen tovább adjam itt. Tehát az egyik barátom, nevezzük a Professzornak, felmászott velem a várban, és bevezetett a Budapesti Történeti Múzeum általam eddig sosem látott csarnokaiba, hogy aztán két órán keresztül eltérő pályán kóvályogjunk a templom építészeti, történelmi, spirituális és esztétikai értékeit szemlélve.

A Professzor olyan tüzetesen vizsgált át minden egyes tervet, hogy én már a kiállított darabok felén túl voltam, míg ő az első falak kerülgette. Nyilván ez képezi a tudásunk közötti szakadék mélységét, én legfeljebb tíz percre tudtam ott ragadni egy-egy gazdagon illusztrált tervrajz előtt. Utána én is lassítottam, és kicsit mélyrehatóbban vizsgáltam a vázlatokat. Érdemes volt.

A Mátyás-templomról annyit lehet tudni, hogy Szent István királyig visszanyúlik a történelmi hagyománya, állítólag ő épített itt először templomot. Azóta egy új került a helyére, de ez az épület is megjárta a gótikát, a barokkot, a szecessziót, otthont adott török szertartásoknak és a jezsuitáknak is hosszú időn át, míg végül Ferenc József idejében Schulek Frigyes kezdett hozzá a felújításhoz, de a világháborúban újra megsérült, és az elmúlt tíz esztendő kellett hozzá, hogy meggyógítsák.

A kiállítás nálam jóval mélyrehatóbban részletei a történetét, építési tervrajzokat állít elénk, hogy milyen lehetett korábban, hogyan tervezték nagy gonddal a falak bontásától az oltárok felállításáig az újjáélesztését. A koronázási kellékek egy része, fotók, videók, háttéranyagok, Schulek előélete, mind össze lett sűrítve egy gazdagon összerakott kiállításba.

matyastemplommakett.jpg

 

Akit érdekel a történelmi építészet, vagy a templom maga, mindenképpen látogasson el a kiállításra, egészen októberig megteheti.

http://www.btm.hu/?q=matyastemplom

A bejegyzés trackback címe:

https://journalofart.blog.hu/api/trackback/id/tr437521116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása